Het Partos Innovatiefestival

    Jesse Bruns

    Op donderdag 11 oktober stond Data4Development op het Partos Innovation Festival in Amsterdam. Tussen de inspirerende en leerzame workshops en sprekers door gaven wij elk half uur een workshop voor ProMEva en IATI, deed Gyan aan speeddaten en was Maaike onderdeel van een panel over ‘Data & Digitalisation’. In dit blog doen we een recap van de interessante en inspirerende dag in Amsterdam.

    De dag begon met een speech van Mark Kamau, een tech-ondernemer uit Kenia, met een interessante vraag: Moeten wij ons op technisch gebied steeds verder ontwikkelen terwijl de rest achterblijft? Hij ziet een grote ongelijkheid op het gebied van internettoegang en heeft hier een oplossing voor bedacht: Een kleine kist waar een open WiFi-signaal uit komt, de ‘BRCK’. Ondernemers kunnen deze kist kopen om mensen aan te trekken en mensen die niet de financiële middelen bezitten om zelf internettoegang te betalen kunnen op deze manier gratis het internet op. Het was enorm interessant hoe hij een sterke businesscase heeft kunnen bouwen om zo’n sociaal idee heen.

    Toen was het de beurt van Maaike om haar zegje te doen in het panel over ‘Data & Digitalisation’. Op de zesde verdieping, met vijftig mensen in de zaal en zittende naast Linda Raftree en Tin Geber vertelde ze over verschillende uitdagingen binnen het domein van data. Het was een buitengewoon interactief panel met vragen over data-extractie vanuit landen in ontwikkeling, de gevaren van datavisualisatie, het belang van een sterk verband tussen de innovatie en de backbone van de organisatie en de mate waarin data wordt ondergewaardeerd in NGO’s. 

    Ook Linda Raftree zag een groot scala aan vragen uit het publiek, maar zag er ook een thema uit naar voren komen. Mensen voelen een druk om te innoveren, maar weten niet hoe ze moeten beginnen. Hierdoor stellen ze de ‘verkeerde’ vragen, zoals wat het percentage van de omzet is die ze moeten investeren in data-innovatie, of welke tool handig is om te gebruiken. Mensen missen dus nog de expertise om waarde uit hun data te halen, maar de belangstelling voor het onderwerp groeit wel. Dit was duidelijk te merken aan het aantal vragen dat gesteld werd.

    Na een lunch met vegetarische broodjes was het tijd voor de sessie over ‘Storytelling for social impact’, waarin Ludo Hekman vertelde over zijn onderzoek naar de Nederlandse wapenhandel. Dit deed hij op een erg innovatieve wijze. Door via internet gebruik te maken van de hulp en expertise van de lezers kon hij veel meer naar boven halen dan wanneer hij alles zelf had gedaan. Het was inspirerend dat een professie zo oud als de journalistiek nog op deze manier geïnnoveerd kan worden.

    Het was een overweldigende dag met veel nieuwe impressies en informatie, maar het was het volledig waard. We hebben geleerd over nieuwe businessmodellen, dat innovatie altijd nog mogelijk is en dat NGO’s beginnen in te zien welke waarde het gebruiken van hun data heeft voor hun organisatie. Misschien klinkt het afgezaagd, maar we zijn door het festival geïnspireerd en gestimuleerd om met Data4Development aan de slag te gaan om onze klanten te helpen, te doen innoveren en hun impact te vergroten.

    Leave a comment

    Your email address will not be published.